ALGEMENE VOORWAARDEN
1. PARTIJEN
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de levering van diensten door Tom Naudts, met adres te Heinestraat 13, 9970 Kaprijke ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 0724.492.307 (hierna “de Ondernemer” genoemd) aan de Klant.
2. TOEPASSELIJKHEID
- Uitsluitend deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de rechtsbetrekkingen tussen de ondernemer en de klant. Huidig document is de enige juridisch bindende versie van de algemene voorwaarden; vertalingen of beknopte weergaves van deze algemene voorwaarden hebben een louter informatief karakter en primeren geenszins op onderstaande algemene voorwaarden.
- Door de ondertekening van de offerte, erkent de klant uitdrukkelijk kennis te hebben genomen van deze algemene voorwaarden en ze te hebben aanvaard. Daardoor ziet de klant af van zijn eigen algemene en/of specifieke voorwaarden, ook als die zouden vermelden dat ze voorrang hebben en/of ze bij de offerte gevoegd zijn.
- De algemene voorwaarden kunnen door de klant integraal geconsulteerd worden op de website van de onderneming (https://custos.be).
3. TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
- De ondernemer kan voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst een offerte opstellen, die een beschrijving van de diensten bevat die de klant wenst aan te schaffen, naast een gedetailleerde prijsopgave (desgevallend ook over de uitvoering van de werkzaamheden) en indicatieve levertermijnen.
- Alle offertes voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst blijven gedurende 14 kalenderdagen voor de klant onherroepelijk gelden en zijn voor de Ondernemer vrijblijvend. De offerte dient – tenzij daarin uitdrukkelijk een andere termijn wordt vooropgesteld – uiterlijk binnen deze termijn door de klant voor akkoord te worden ondertekend en door de ondernemer te zijn ontvangen en aanvaard, en dit als voorwaarde voor de totstandkoming van de overeenkomst.
- Elke overeenkomst tussen de ondernemer en de klant (hierna “de Overeenkomst” genoemd) bestaat uit deze algemene voorwaarden, aangevuld door specifieke bepalingen vervat in een opdracht.
- De overeenkomst wordt slechts definitief na schriftelijk akkoord door de Ondernemer.
4. WIJZIGINGEN AAN DE OVEREENKOMST
- Afwijkende clausules gelden enkel indien de ondernemer ze schriftelijk heeft bevestigd.
- Voor eventuele meerwerken die niet zijn omschreven in de oorspronkelijke offerte, zal een nieuwe prijsofferte worden opgemaakt. Deze meerwerken zullen geen deel uitmaken van de oorspronkelijke overeenkomst/offerte. Indien hierover geen overeenkomst wordt bereikt zal de ondernemer door de klant worden vergoed voor de door haar reeds geleverde prestaties op basis van een uurtarief.
5. WEBSITE
- De ondernemer levert grote inspanningen zodat de informatie op de website volledig, juist, nauwkeurig en bijgewerkt is. Als de ondernemer inlichtingen over de eigenschappen e.d.m. via rechtstreekse communicatie of website geeft, geldt dit slechts bij benadering en is dit vrijblijvend. Afbeeldingen, beschrijvingen, foto’s catalogi, reclamemateriaal, aanbieden en de informatie op de website, in welke vorm dan ook binden de ondernemer niet zodat de ondernemer niet aansprakelijk gesteld kan worden voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die ontstaat uit het gebruik van de informatie op deze site of de communicatie mocht de informatie vergissingen of misslagen zou bevatten of onvoldoende geactualiseerd zou zijn, behoudens in geval van opzet of grove fout van de ondernemer.
Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet. De ondernemer is wat de juistheid en volledigheid van de aangeboden informatie betreft slechts gehouden tot een middelenverbintenis. De ondernemer is in geen geval aansprakelijk ingeval van manifeste materiële fouten, zet- of drukfouten.
6. OMSCHRIJVING VAN DE TE LEVEREN DIENSTEN
- De overeenkomst tussen de ondernemer en de klant bevat een beschrijving van de te leveren diensten.
- Onverminderd hetgeen in deze algemene voorwaarden is bepaald, erkent en aanvaardt de klant de technische beperkingen, garantiebeperkingen en/of eventueel andere opmerkingen en voorbehouden zoals opgenomen in de offerte of afzonderlijke overeenkomst tussen de klant en de ondernemer.
7. RECHTEN EN PLICHTEN VAN D ONDERNEMER
- De ondernemer heeft de plicht om de opdracht van de klant conform de geldende regelen binnen de sector uit te voeren, behoudens overmacht of wanneer de gegeven informatie van de klant een conforme uitvoering verhindert doordat deze gebrekkig of foutief is.
- De ondernemer behoudt zich het recht voor om de uitvoering van de werkzaamheden te weigeren om één van de volgende (niet – limitatieve) redenen:
- de klant komt zijn verplichtingen waartoe hij gehouden is op grond van een ander contract met de ondernemer niet na;
- bij bewezen fraude van de Klant; of
- bij ernstige twijfel over de solvabiliteit van de Klant.
8. RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE KLANT
- Indien de Klant specifieke vragen heeft over o.a. de beschikbaarheid, uitvoeringstermijn van de dienst, dient de klant vooraf contact op te nemen met de ondernemer.
- De Klant erkent dat de voorwaarden en de inhoud van de offerte en de overeenkomst in doorslaggevende mate worden opgesteld op grond van de relevante gegevens die door de Klant aan de ondernemer worden verstrekt.
De klant is als enige verantwoordelijk voor deze informatie. Om die reden verbindt de klant zich ertoe om alle relevante informatie bij het aangaan van de offerte – aanvraag en/of de ondertekening van de overeenkomst te verstrekken, om de ondernemer in gelegenheid te stellen de opdracht naar behoren te kunnen verrichten. - De klant aanvaardt dat als deze relevante informatie in een latere fase zou wijzigen, hij de ondernemer daarvan onmiddellijk schriftelijk op de hoogte moet brengen. De ondernemer zal de beoordeling maken of hij nog zijn opdracht volgens de originele modaliteiten kan uitvoeren dan wel een overeen te komen meerprijs verschuldigd zal zijn.
- De klant zal zijn betaalverbintenis correct uitvoeren en de goederen correct in ontvangst nemen overeenkomstig het hierna bepaalde.
9. PRIJZEN
- De diensten worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden vermeld op de offerte op basis waarvan de overeenkomst tot stand is gekomen. Daarbij zijn heffingen, belastingen, transport en gelijksoortige aanverwante kosten integraal ten laste van de Klant.
- Alle prijsaanduidingen zijn exclusief BTW of andere toeslagen en kosten, tenzij de overeenkomst uitdrukkelijk anders vermeld. Prijsaanduidingen opgenomen in catalogi, internet, en/of via andere media dienen steeds als inlichtingen te worden beschouwd.
- Wijzigingen door de klant na de totstandkoming van de overeenkomst, zullen enkel worden doorgevoerd indien (i) de ondernemer hiermee uitdrukkelijk instemt; en (ii) de klant aanvaardt dat de ondernemer alle bijkomende prijsaanpassingen en kosten integraal aan de klant kan doorrekenen.
- Alle facturen en ereloonnota’s zijn betaalbaar uiterlijk binnen de 14 kalenderdagen na de factuurdatum. De betaling geschiedt in de valuta opgegeven in de factuur.
10. FACTURATIE
- Facturen dienen schriftelijk te worden geprotesteerd binnen de 14 kalenderdagen na de verzending van de factuur. Deze termijn wordt verlengd tot 14 kalenderdagen wanneer de klant een consument is. Bij gebrek aan tijdig en geldig protest, worden de facturen als definitief aanvaard beschouwd.
11. BETALING
- Bij gehele of gedeeltelijke niet – betaling van de factuur op de vervaldag, is de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling, verwijlintrest verschuldigd op het onbetaalde factuurbedrag a rato van 12,5% per jaar, alsook een forfaitair bedrag van 10 % van het onbetaalde factuurbedrag, met een minimum van 50,00 EUR en een maximum van 2.500,00 EUR voor zover artikel 7.7 niet van toepassing is. Dit onverminderd het recht voor de ondernemer om een hogere schadevergoeding te vorderen, mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.
- Bij gehele of gedeeltelijke niet- betaling van een factuur op de vervaldag worden alle nog niet vervallen schuldvorderingen op de klant van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar. In dat geval behoudt de ondernemer zich bovendien het recht voor om de uitvoering van de lopende overeenkomst te schorsen, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding, tot de Ondernemer de volledige betaling (incl. interesten en kosten) heeft ontvangen.
- Is de klant een consument in de zin van het Wetboek Economisch Recht, dan zal ingeval van wanbetaling eerst een kosteloze betalingsherinnering verstuurd worden. Bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur op de vervaldag, is de klant-consument conform het Wetboek Economisch Recht verwijlintrest verschuldigd, die gelijk is aan de referentie-intrestvoet aan deze omschreven in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (de actuele interestvoet kan worden geraadpleegd via : https://financien.belgium.be/nl/over_de_fod/structuur_en_diensten/algemene_administraties/thesaurie/rentevoet_betalingsachterstand_handelstransacties). De klant-consument is eveneens onderworpen aan een schadebeding, waarbij de omvang als volgt bepaald wordt:
Het onbetaalde bedrag Omvang van het schadebeding ≤ 150 EUR 20 EUR < 150,01 EUR – 500 EUR 30 EUR + 10% van het verschuldigde bedrag > 500 EUR 65 EUR + 5% op het verschuldigde bedrag,
met een maximum van 2.000 EUR - Indien de ondernemer op enig moment twijfels heeft omtrent de kredietwaardigheid van de klant, behoudt de ondernemer zich uitdrukkelijk het recht voor om een voorafgaande betaling te eisen van de nog uit te voeren leveringen, dan wel (andere) zekerheden te vragen. Bij toegestane afbetalingen op openstaande facturen, aanvaardt de klant dat de nieuwe facturen vooraf moeten worden betaald.
- Wederkerigheid – indien de ondernemer aan de klant bepaalde bedragen verschuldigd zou zijn, gelden bovenstaande bepalingen eveneens ten aanzien van de ondernemer.
- In geval van aanhoudende wanbetaling houdt de ondernemer zich het recht voor om de uitvoering van de eigen verbintenissen op te schorten conform de regels van de ENAC.
12. Beëindiging en Ontbinding van de overeenkomst
- Indien de klant een einde stelt aan de overeenkomst betaalt hij de ondernemer het ereloon voor de uitgevoerde prestaties en een vergoeding voor gerechtvaardigde kosten en geleden schade die minimaal 10% bedraagt van het ereloon verschuldigd voor het overblijvend deel van de opdracht van de onderneming.
- Elke beëindiging van de overeenkomst verloopt schriftelijk en is slechts geldig mits schriftelijke aanvaarding door de ondernemer.
- In geval van overmacht kan er een einde worden gemaakt aan het contract. Het ereloon dat verschuldigd, wordt in dat geval beperkt tot de uitgevoerde prestaties.
- De ondernemer kan zijn opdracht beëindigen, zonder afbreuk te doen aan zijn recht op schadevergoeding indien de consument hem belemmert in de vervuiling van zijn taak, met name onder meer indien de Klant:
- Nalaat de onderneming de nodige informatie te verstrekken
- Weigert de documenten te ondertekenen
- De Klant niet toelaat de werf en omgeving te bezoeken en te onderzoeken
- De erelonen niet tijdig en volledig betaalt
- Zich op een andere wijze niet houdt aan de verplichtingen van deze overeenkomst - De opdracht wordt als beëindigd beschouwd indien de klant ophoudt te bestaan of zijn/haar overeenkomst overdraagt.
- De overeenkomst kan door de ondernemer geheel of gedeeltelijk onmiddellijk worden ontbonden;
- Ingeval van fraude, misbruik of onwettig gebruik van de diensten van de ondernemer
- Indien de klant een inbreuk pleegt op één of meerdere van zijn verplichtingen onder de overeenkomst en deze inbreuk niet kan worden hersteld.
Deze ontbinding kan gebeuren via schriftelijke communicatie aan de klant, zonder tussenkomst van een rechtbank of andere formaliteiten, en doet geen afbreuk aan de andere rechten die door de wet worden toegekend aan de Ondernemer
13. HERROEPINGSRECHT
- Indien de klant handelt als consument, dan zijn de hiernavolgende bepalingen van toepassing.
- In het kader van de B2C – relatie (consument) heeft de Klant een herroepingsrecht gedurende 14 dagen bij het ondertekenen van een overeenkomst op afstand.
- De klant erkent uitdrukkelijk dat hij zijn recht op herroeping verliest wanneer hij de ondernemer de uitdrukkelijke toestemming verleent om de diensten aan te vangen voorafgaand aan het verstrijken van de termijn van 14 dagen indien de ondernemer de diensten onmiddellijk dient aan te vangen gelet op de termijnen die dreigen te vervallen.
Derhalve bevestigt de klant dat hij uitdrukkelijk verzaakt aan de mogelijkheid om zijn herroepingsrecht uit te oefenen.
Deze verzaking dient schriftelijk te worden bevestigd door de Klant aan de Ondernemer. - Indien de klant een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na de herroeping terugbetalen.
14. AANSPRAKELIJKHEID
- De ondernemer kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor verborgen gebreken van materialen of grondstoffen en hun verwerking. De ondernemer kan niet gehouden worden tot een vergoeding van materiële, immateriële, gevolgschade, winstderving, personeelskosten …
- De partijen komen overeen dat de ondernemer geen enkele aansprakelijkheid in solidum met andere bouwpartners heeft. Ingeval de klant een ABR – polis afsluit met betrekking tot het project waarvoor de Ondernemer diensten levert, dan zal de klant de ondernemer, net zoals de architect, de veiligheidscoördinator, de ingenieur stabiliteit, de ingenieur technieken, … tot de verzekerden laten toebehoren (erelonen van de ontwerpers zullen worden opgenomen in de verzekerde waarde van het project).
- De ondernemer zal geen geldelijke gevolgen dragen voor vergissingen en fouten begaan door andere bouwpartners, ook niet bij het ontbreken of schrapping van de registratie van de bouwpartners. In geval van samenlopende fouten van de bouwpartners zal de ondernemer enkel gehouden zijn ten belope van de schade die haar toe te schrijven is overeenkomstig het aandeel van haar fout ten op zichtte van de andere bouwpartners. De Klant verklaart afstand te doen van de in solidum eisen ten op zichtte van de
ondernemer.
15. VERWERKING VAN DE PERSOONSGEGEVENS
- De verwerking van de persoonsgegevens is onderworpen aan een afzonderlijke privacyverklaring zie https://custos.be/nl/privacy.
16. INTELECTUELE EIGENDOM
- Alle intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de door de ondernemer verrichte diensten alsmede gemaakte/bewerkte geleverde documenten en andere producten die voorwerp (kunnen) zijn van intellectuele eigendomsrechten, zijn en blijven eigendom van de ondernemer en komen uitsluitend aan de onderneming toe.
- Door het ondertekenen van de offerte op basis waarvan de overeenkomst tot stand komt en betaling van de erelonen verkrijgt de klant enkel een exclusieve en niet – overdraagbare licentie om de door de ondernemer versterkte gegevens en informatie te gebruiken, mits bronvermelding.
17. VARIA
- Als een bepaling van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk ongeldig is, zal dat geen invloed hebben op de andere bepalingen van de overeenkomst. De ongeldige bepaling zal beschouwd worden als afgezonderd van deze overeenkomst (die dus voor het overige geldig blijft). De partijen vervangen deze bepaling door een bepaling die de oorspronkelijke bedoeling zoveel mogelijk benadert.
18. Bevoegde rechtbank & toepasselijk recht
- Op alle rechtsbetrekkingen tussen partijen zijn uitsluitend het Belgisch recht van toepassing.
In geval van betwisting van welke aard ook tussen de partijen gerezen, zijn de rechtbanken van het arrondissement waar de zetel van de ondernemer is gevestigd exclusief bevoegd.